Thais rijbewijs - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Thais rijbewijs - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Thais rijbewijs

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

04 December 2011 | Thailand, Chiang Mai

Na de gang naar de Immigration, heb ik daar inderdaad het gewenste document gekregen. Had daarbij wel de hulp van een lokale nederlander en zijn thaise vrouw. Dat scheelt namelijk heel veel wachttijd, want zij heeft op de een of andere manier rechtstreeks toegang tot de balie. Binnen een halfuurtje was het in orde.
Daarna via de al genoemde Dr. Smith van het appartementencokmplex een medische verklaring verkregen. Dst betekent dat hij op basis van een onderzoek aangeeft dat je geen gekke ziektes onder de leden hebt, dus in staat bent een voertuig te besturen. Nu ben ik hem alleen een keer in de fitness tegengekomen en heeft hij zonder mij maar een ogenblik te hebben gezien de verklaring bij de receptie voor mij achtergelaten. Dat werkt dus lekker snel.
De volgende dag naar het Ministerie van Transport, met een berg originele formulieren en kopietjes. Daar voor elk benodigde rijbewijs alles ingevuld. Na een halfuurtje moest ik de kleurenblindheidtest ondergaan. Een man wijst met een stok op een kaart een kleur aan ( rood, groen of geel) en dan mag je zeggen welke kleur het is ( in het thais natuurlijk...).
Dsn een reactietest, waarbij je op een stoel zit er een paneel op de grond staat met een soort gaspedaal en rem.
Als het lampje tegenover je van groen naar rood springt moet je remmen. Top test zeg!
Daarna betalen en dan worden er digitale foto's gemaakt en direct op een smartcard verwerkt, waarop ook je persoonsgegevens staan: het is tevens een ID-card. De rijbewijzen zijn ook nog eens geldig in 10 aziatische landen, zodat ik over een paar weken ook in vietnam een motor kan huren. Toppie.
Met de thaise les vlot het aardig. De basale regels voor het schrijven lijken simpel, maar er zijn natuurlijk veel uitzonderingen en andere regels. In de geschreven taal zijn namelijk alle toonindicaties opgenomen en dat vergt veel verborgen trucjes om dat te herkennen. Het is natuurijk net als met andere talen: je moet vele rijtjes uit je hoofd leren.
Hierdoor is je lees snelheid natuurlijk ongeveer 0 en je vergeet altijd wel één van de vele regeltjes toe te passen, waardoor je de verkeerde toon gebruikt. Dit weekend even geen les: kan ik even bijkomen en wat herhalen.
De volgende week is hier weer de Chiang Mai Motorweek. Nu al komen er groepen aan uit heel Thailand, maar ook individuele leden uit omringende landen voor dit festijn. Dit heeft tot gevolg dat er soms met veel herrie een groep aan komt rijden op de Harly's. Overigens zijn er wel heel veel 50-plussers onder deze bikers:-)
Van de week ook voor het eerst een Doerian gegeten. Wat stinkt die vrucht zeg. Als je langs een stalletje rijdt, weet je meteen dat zij daar verkocht worden. De smaak is best redelijk, maar je moet even de geurknop uitzetten.
Gisteren geheel onverwacht een regenbui gehad in de loop van de avond. Is bijzonder omdat niemand erop rekent en opeens moet ingrijpen. Alles direct naar binnen, zeiltjes erover etc. Het effect is ook meteen, dat de wegen spekglad zijn. Bij het minste remvermogen voel je de banden gaan gljden. Best gevaarlijk, want je moet met je gashendel maar een beetje de snelheid controleren. Deze weersverandering zou het teken moeten zijn voor het begin van de koude periode.Dat betekendt dan dat de dagtemperaturen niet meer boven de 30 graden komen en in de loop van de nacht kunnen zakken tot 15 graden.
Ik ga het meemaken!

tot de volgende keer. Oh ja: bedankt voor de reactie ma!

• 04 December 2011 - 21:47

Cornelie:

Soort Horst Tampert met die bril!

• 06 December 2011 - 14:40

Elisabeth:

Dat helmpje.....!

• 07 December 2011 - 20:39

MOEDER:

Hallo Rob Leuke foto je lijkt nu wel echt op een moter muis wees maar voorzichtig in het verkeer dat ze niet van je schrikken. Heel veel sterkte en tot de volgende keer. Daag.

• 31 December 2011 - 15:03

Cor:

Hoi Robert en Cornelie,

Hartstikke leuk die verhalen. Dat is wel een totaal andere wereld.
    Even wat anders; normaal zou ik aan jullie willen vragen om nog zo'n leuk modelgitaartje mee te nemen, maar nu ga ik voor die 2 meisjes op de motor.
    Tevens heb ik tegen de buren verteld dat Robert bij de Hells Angels zit en die foto op de motor laten zien, ze doen nu opvallend vriendelijk tegen me.
    Groetjes vanuit koud en nat Nederland.
    Spreek jullie rond 6 uur.

Cor

• 13 Oktober 2013 - 13:49

Sipa:

Wij willen thaise rijbewijs halen.
    Hoe dienen wij dit regelen?