Naar het noorden - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Naar het noorden - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Naar het noorden

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

30 Januari 2009 | Laos, Luang Prabang

Voordat wij vanochtend vertrokken vanuit Vientiane naar Luang Prabang nog een paar opmerkelijke zaken:
- wij zien heel veel mensen die zelf een laptop meenemen cq de nettops. Wel zo handig als je op veel plekken gratis kunt internetten.
- Wij hadden alleen de schoenen die we aan hadden meegenomen en op KoSichang nog ieder een paar thaise crocs gemocht voor samen 6 euro.
- de laatste week lopen wij allebei een beetje te sniffen van een koudje waar we tegen aan zijn gelopen
- in Vientiane zie je heel veel toeristen rondlopen in het centrum, maar weer niet storend omdat het normale leven er gewoon doorgaat
- Wij hebben hier een laotiaanse hot stone sauna genomen. Wel apart: je gaat in een hutje zitten, waaronder op een groot vuur kruiden worden gekookt. Je voelt je net een garnaal op een barbeque. Na tijdje ga je vanzelf gekruid en al eruit, want dan wordt het echt heet. Daarna nog een kopje thee en een massage van een uur en je bent klaar voor 5 euro per persoon. Het gebeuren ligt eigenlijk binnen een klooster maar behalve wat laotiaanse monikken (vrouwen in het wit, kale kop), merk je daar weinig van.
- de mensen vinden het in de avond en morgen nogal fris en dragen dan een jas achterste voren aan op hun brommers. Het is dan nog steeds een graag of 20!
- wij hebben gisteren ook in een laotiaans restaurant gegeten en wel een specialiteit: gevulde kikker. Lekker! Moet je ook eens doen dus.
- verder ook op een soort chinese straatmarkt gegeten. Eerst een bak soep met vanalles erin, met stokjes eten, en dat voor 50 cent per persoon. Daarna naar een andere kraam voor gebakken eend in verse kruiden met witte rijst. Samen voor twee euro. Als nagerecht een hele verzameling van zoete gefrituurde bollen. Lekker allemaal.
Vanochtend vroeg naar de binnenlandse luchthaven: simpel gebouw, waar ze net doen alsof het ergens over gaat. Dan met de binnenlandse vlucht naar Luang Prabang. Daar stond de limousineservice van het hotel al klaar met een bordtje met onze naam. Dat schiet lekker op.
Trouwens Luang Prabang hebben wij ons op verkeken. Het lijkt allemaal heel erg origineel en rustig, maar is een compleet toeristisch aangepast dorpje, waar alles draait om de toeristen die afkomen op het unike karakter van het wereldarfgoed dat hier van toepassing is. Niets voor osn en direct de slow boat geboekt die in twee dagen tijd 300km naar het noorden vaart over de Mekong. Dan moet je wel zelf te eten en te drinken meenemen!
Aansluitend hebben wij de super de super hote;keten anantaara resort geboekt in de gouden driehoek. Kamer op een berg met uitzicht op Birma. Gaan wij nog wel over verhalen.
Nu gaan wij wat eten, drinken weer drinken en dan maar weer eens naar bed, want morgen om half acht vertrekken we....
groetjes,
Robert

• 31 Januari 2009 - 10:26

Moeder.wil.:

hallorob cornelie jullie verhaal gelezen tot aan kamer berg birma wat een reis jullie zien heel veel hoor heel interesant nogeen goede reis verder entot de volgende keermoeder wil.

• 31 Januari 2009 - 12:34

Paul En Joke:

jullie hebben dus geen eigen laptop bij,i.v.m
    skype.vraag die man het recept van de gebraden eend,een eend heb ik al.fototoestel zeker thuis laten liggen.
    Een paar weken laos en omgeving zou ook wel wat voor mij zijn.