slowboat - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu slowboat - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

slowboat

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

02 Februari 2009 | Laos, Vientiane

dag lieve lezertjes,
Nee we hebben geen foto's, die maken we wel maar Robert heeft altijd allemogelijke snoertjes bij zich doch net niet de juiste, dus daar verzint hij misschien nog iets op of jullie zien de foto's wel als we thuiskomen.
Afgelopen 2 dagen hebben we circa 300 km over de Mekong gevaren op een vrachtboot met de lokale bevolking en een aantal backpackers. We zijn wel steeds de oudsten! Maar goed, de Mekong stroom heel snel en er liggen zandbanken, rotsen midden in en stroomversnellingen. Er wordt dus alleen overdag gevaren en vaak zigzaggend. Dit is echt een kunst. De natuur is prachtig en aan de oevers zie je mensen kleding wassen en vissen. Sommige dorpjes zijn afhankelijk van die boot en verdienen geld door beesten te verkopen die ze gevangen hebben. Ik zag buidelratten en hanen. Ook zie je langs de oevers vrouwen goud zeven. Dat wordt dan met kwik verbonden en dat levert dan weer wat goud op. Erg arbeidsintensief maar voor hen blijkbaar nog lonend. Op de boot is een beetje drinken te koop, maar de rest moet je zelf meenemen. De kaptein woont met zijin familie op die boot, dus zie je in de toilet ruimte ook hun wasgoed hangen. (zo'n hurkcloset, wel schoon overigens) Wat mij verbaasde is dat je soms aan land van die versleten wcbrillen ziet. Nu weet ik hoe dat komt. Men is gewend aan een hurkcloset, dus gaat met z'n schoenen op de bril staan. (logisch he!)
Die tocht met de boot duurde 2 x 10 uur en aan het eind van de eerste dag kwam je in een dorpje dat tegen de bergwand was aangeplakt.Dit is een Hmong dorp. Deze stam woont in het Noorden van Thailand, in Laos en in China. Er was niet zoveel electriciteit dus was er ook geen internet. Iedereen had van de diesel generatoren, die veel herrie maken. doch men gaat hier vroeg naar bed en is zuinig dus die gingen ook uit. 's Nachts was het doodstil en een hemel vol sterren (weet je nog wel mam, in Toscane?) Overdag zag je af en toe ook een speedboot langskomen; die zijn heel smal en de mensen zitten met brommerhelmen met scherm en zwemvest 3 tot 4 uur achter elkaar te stuiteren. Je bent er veel sneller, maar je mist veel. Gisteren kwamen we te laat aan om nog de grens naar Thailand over te gaan.De grens gaat 's avonds om 18.00 uur dicht!
wordt vervolgd