relaxen op Koh Phayam - Reisverslag uit Ko Phayam, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu relaxen op Koh Phayam - Reisverslag uit Ko Phayam, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

relaxen op Koh Phayam

Door: Cornelie

Blijf op de hoogte en volg Robert

26 Maart 2014 | Thailand, Ko Phayam

Relaxen op Koh Payam
De vorige keer was het ons niet zo opgevallen, maar nu is het hier vergeven van de Duitsers. Iemand vertelde dat er in een reistijdschrift in Duitsland een paar artikelen hadden gestaan over dit eiland. Dus vandaar.
Beachparties
We zijn naar 3 beachparties geweest en dat op onze leeftijd! De eerste was aan de andere kant van het eiland niet zover van de pier vandaan en daar waaide een heerlijk windje. De cocktails waren drinkbaar en de muziek lekker relaxed en een redelijk volume. Van die snoeiharde muziek, zoals dat in Nederland gebruik is, gaat hier blijkbaar niet want de electriciteit is niet stabiel genoeg en blijkbaar hebben ze ook niet van die generatoren, die ze bij ons gebruiken op de boten van de gaypride. Dus is het leuk om naar toe te gaan. In de tent naast ons hadden ze een paar dagen later ook een party, alles ter ere van de volle maan. Met heel weinig maken ze hier decoratieve dingen. Ze zetten een aantal takken in het zand, zodat het struiken lijken en binden daar linten van oude plastic zakken met frisdrankblikjes aan. Ziet er in het donker leuk uit. Ook bouwen ze met driftwood, gevonden op het strand een prachtig houtvuur. Ook hier waren de cocktails te drinken( ik vermeld dat, omdat ze soms naar afwaswater smaken en er ook naar uit zien) en was de muziek redelijk tot ze met ABBA begonnen (dancing queen)toen vonden we het tijd om naar huis te gaan.
Vanavond is er een reggaeparty ergens midden op het eiland. Gaan we ook maar eens even kijken.
Vis
Je kunt hier elke avond vis eten en dat wordt dan waarschijnlijk nog in de buurt gevangen. Hoewel ook hier steeds minder vis rondzwemt. De vissersboten zien er trouwens zo gehavend en somber uit dat ze zo zouden kunnen figureren in Pirates of the Caribean. Ze vangen barracuda, red snapper, een of andere platvis en krab, grote garnalen, inktvis en clams. Wel lekker allemaal alleen de bereidingswijze is vaak hetzelfde, dus dan verlang ik wel eens naar een stukje zalm met verse tuinkruiden. In Chiangmai heb ik 2x zalm gegeten, maar dat is geen succes. Heb ook geen idee waar dat vandaan komt.
Overigens vangen ze wel steeds minder vis, omdat er te veel vraag is en de vissen daardoor niet de gelegenheid krijgen om te groeien.

Schoonmaak en dierenwinkel
Onze beachbungalow is functioneel met een aardig terras. Alles op palen uiteraard vanwege de heftige regens is de zomer. Hier kun je het water niet drinken, want het is nogal zanderig. Eigenlijk is alles hier zanderig; daar valt niet tegen op te poetsen. Wat ik me dan afvraag is of de wasmachines, die ze hier hebben dan niet op de duur verstopt raken. De was is wel redelijk schoon. Van het regelmatig schoonmaken zelf van de bungalow en in het bijzonder de badkamer zijn ze hier niet van. Dus proberen we het zelf een beetje bij te houden. Dat moet ook wel want je hebt hier een halve dierenwinkel op de stoep en binnen. Een kikker in de toiletpot (natuurlijk ’s nachts, zodat ik mij een ongeluk schrik) een soort van reptielachtig dier, dat mij gisteren tijdens het douchen onbewogen zat aan te kijken(het bezempje doet dan weer wonderen) en zeer grote kakkerlakken, waarvan er 1 in het met een wasknijper afgesloten zakje cashewnoten was gekropen! Daarnaast is ons terras de rustplaats van afwisselend een kattenfamilie of een van de honden. In ieder geval zijn wij helemaal genezen van een zo’n enige buitenbadkamer.
Er zijn ongeveer een miljoen krekels, die met het invallen van de duisternis en ’s ochtends vroeg heel veel lawaai maken en de rest van de dag een soort gezoem. Verder natuurlijk gekwetter van bijzondere vogels en van een soort eekhoorn, die je wel hoort maar zelden ziet. In de boom zit een nest met zeeadelaars (geloof ik), In ieder geval zweven ze prachtig op de termiek en zijn ze aan de vleugels aan de onderkant prachtig getekend met o.a. roodbruin, wit en zwart.

Eergisteren een langs de ander kant van het eiland gereden. Eigenlijk is de armoede hier schrijnend. Er is wel toerisme, maar dat is maar 3 maanden per jaar en vaak backpackers, die juist zo min mogelijk willen uitgeven. Zoals we al eerder schreven groeien hier veel cashewnoten. Maar volgens mij niet zo dat je daar een maximale opbrengst van krijgt; Je ziet kinderen van een jaar of 5 met een emmertje noten rapen. Die moeten dan eerst in de zon drogen en dan moet het rubberen vliesje er nog af. Je hebt ook nog een cashewappeltje, dat eetbaar is, maar ik zie daar verder niets van. Een ons cashewnoten kost hier 115 bath (2,75 euro), maar dat krijgt de raper natuurlijk niet in handen. Je ziet soms dat iemand een paar manden vol heeft. Maar dat zet qua inkomen natuurlijk geen zoden aan de dijk.
In Chiangmai is altijd wel werk te vinden maar hier?
Er zijn hier ook veel jonge Birmezen, die in de restaurants werken. Hoe het met hun toekomst gaat vraag je je ook af. Een ervan vertelde dat hij van plan is een restaurant in Birma te beginnen als hij genoeg geld heeft. Hij kan dus terug en heeft ook een paspoort. E.e.a. is dan toch het gevolg van enige liberalisering van het Birmese regiem.

Weer terug in Bangkok had R. weer P.suites geboekt. Lekker schoon en elke dag wordt je kamer schoongemaakt. Helaas had R. in zijn bagage nog een grote kakkerlak meegenomen…..