Yi Ping - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Yi Ping - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Yi Ping

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

21 November 2010 | Thailand, Chiang Mai

De afgelopen dagen hebben wij een aantal items afgestreept van onze "todo-list".
In eerste instantie moeten natuurlijk wat lokale restaurants bezocht worden, zoals een bijzonder vegetarisch zaakje. Het was even zoeken, maar het toch gevonden: was echt perfect. Als er op deze wijze in nederland zo zouden worden gekookt, dan zat zo'n zaak altijd vol.
Ook de lokale jazzclub bezocht aan de north gate van het oude centrum. Een heel goede sfeer en leuke afwisselende muziek van wisselende deelnemers aan de jamsessie. Daarna door naar de raggeaclub voor een ska-band: anders maar zeker erg goed. Ook hier een goede sfeer en lekkere cocktails.
In dit weekend zijn er een tweetal belangrijke gebeurtenissen in Chiang Mai, waar veel mensen op af komen uit Thailand, maar ook veel toeristen. Dat is de Loi Khratong (volle maan in combinatie met einde van de monsoon) en Yi Ping ( volle maan en hete lucht ballonnen).
Voor de Yi Ping moesten wij een stukje de stad uit in een enorme file, waarin zelfs alle brommers, scooters en motoren vastliepen. Dat was toch wel indrukwekkend als op een bepaald moment door een monnik het sein wordt gegeven om de hete luchtballonnen los te laten. Dan gaan er echt duizenden tegelijk de lucht in en ziet de hemel bezaaid met ballonen.
Daarna terug de stad in, maar dat viel nog niet mee. alles in het centrum was afgezet, omdat er een lange optocht was van zogenaamde "Khratong" (drijvende bloemstukken, maar dan heel groot, die daarna inclusief verlichting de rivier in gaan op de avond van volle maan).
Ook hier nog even naar gekeken en daarna weer lekker gegeten op de Night Market.
Vandaag een tocht gemaakt op de motor op zoek naar een botanische bloementuin, waarvan we alleen de naam wisten en een globale indicatie op een kaart van noord-thailand. Na enig rondrijden bij een benzinepomp gevraagd en we zaten in de buurt!
Daar een rondleiding gehad door een nieuwe tuin, maar al goed zichtbaar hoe dat in de toekomst gaat worden.
Nog even een afsteker naar een restaurant op de heuvel boven de stad voor een hapje en de dag zit er alweer op voor een groot deel. Vanavond gaan we eten bij een typisch thais barbecuerestaurant. Daar krijg je een stenen bbq op tafel, waarop een aluminium ring staat, gevuld met water, en waarin je een soort soep maakt door er allerlij soorten vlees, vis, groenten boven te roosteren. Is heel lekker en ook nog eens goedkoop. Ontzettend populair bij de thais.

Later meer!

Robert&Cornelie