Update en details - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Update en details - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Update en details

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

03 December 2010 | Thailand, Chiang Mai

Na bijna een week weer zelfstandig hier te zitten tijd voor een update met wat gegevens die ik hier verzameld heb.

Tijdens de thaise les gaat het ook vaak om het kennis nemen van achtergronden of culturele aspecten. Zo vertelde de juf (Lah), dat zij uit een arme familie komt van rijstboeren. Zij is dan ook geboren in een rijstveld en de navelstreng wordt daarbij doorgesneden met behulp van een verse bamboestengel, die ongelooflijk scherp&schoon zijn.
Haar moeder leeft nog, maar heeft nog nooit van haar leven ein een trein of vliegtuig gezeten. Vandaar dat er voor volgend jaar een uitstapje is naar Bangkok. Met het vliegtuig heen en met de trein terug. Dat mensje zal wel opkijken van een en ander ben ik bang.

Wat ik ook nogal schrijnend vind, is de soms simpele mededeling dat mensen maar een maaltijd per dag eten. Simpelweg wegens gebrek aan geld. Dat verklaart voor mij ook waarom ik tijdens het eten in mijn vaste bar, altijd in een rap tempo mijn bordjes leeg zie raken.Ik bestel met opzet dan ook wat meer gerechtjes, en wil ook nog wel eens in de loop van de avond wat bestellen bij de kraampjes die langs komen rijden. Alles is in een oogwenk verdwenen in de diverse monden. Ik dacht eigenlijk altijd dat de thai gewoon alles lekker vinden en ongestraft kunnen dooreten, maar de werkelijke oorzaak ligt toch iets anders.

Deze week is de zogenaamde Chiang Mai Big Motor Week aan de gang. Vannuit alle steden komen dan motorclubs hier naartoe. Daarbij wordt dan ook van alles verkocht, maar ook voor het goede doel gegeven, middels een optocht en een inzameling. De bezoekers zijn dan wel Thai met geld en vooral veel buitenlanders. Zien er vaak heel gevaarlijk uit, maar zijn ondertussen allemaal ruim boven de vijftig:-)

Deze week ook de Warrorotmarkt bezocht in de avond om wat kadootjes te zoeken. Ongelooflijk wat hier de prijzen zijn voor kleding/schoenen en accesoires. Heel veel schoenen kosten rond de 99 baht (€ 2,50), kleding loopt van 30 baht tot max. 450 baht voor resp T-shirt tot lange jurk) In euri dus van 0,75 tot 10,00.
Natuurlijk moet je dat ook in relatie zien met de verdiensten. Voor heel veel mensen hier die werk hebben (!) is dat niet meer dan 7000 baht per maand voor een redelijk goede baan. Veel anderen moeten het doen met 4/5000 baht.
In een stand met horloges kon je onbeperkt kiezen vanaf 50-150 baht.
Hier dus wel wat artikelen gevonden om mee te nemen.

De afgelopen dagen hier weer eens naar "mijn" tandarts geweest. Gewoon een keertje weer gebit laten schoonmaken. Heb daarnaast ook gekozen voor een vorm van gebitbleken. Dat gebeurd in een drietal sessies van ca. een uur met lasershow. Dan wordt alleen het glazuur behandeld, zonder de feitelijke tandstructuur aan te tasten. Het zou een paar jaar moeten houden volgens de behandelende tandarts. Het wordt allemaal heel zorgvuldig uitgevoerd en aan de afspraken/planning kunnen wij een puntje zuigen. Je kunt meestal dezelfde dag terecht en anders op elk moment van jouw voorkeur een afspraak maken op ongeveer twaalf uur per dag. Ik moet nu over een week terugkomen voor een laatste check/behandeling en dan ben ik voor ongeveer € 175 helemaal fullglamour.

Vanmiddag wezen lunchen bij een guesthouse/restaurant van een nederlander. Bijzondere kaart met naast broodje kroket, bitterballen, ook wat gewone nederlandse gerechten. Niets voor hier in de zon en met die fantastische thaise keuken eigenlijk. Wel lekker thais gegeten daar trouwens.

Dat was het weer voor deze keer.
We mailen/skypen

• 05 December 2010 - 10:36

Moeder.:

.Hallo Rob Hetreisverslag gelezen je vermaak je wel prima Ook ik ben weer thuis van een prachigereis Heel veel gezien maar het was erg vermoeiend en terug thuis was het temperatuur verschil wel even wennen maar dat zal jij ook wel merken Nog een paar fijnedagen en groetjes je Moeder