Halloween - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Halloween - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Halloween

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

01 November 2009 | Thailand, Bangkok

Gisteren gekkenhuis hier: het is Halloween. U weet wel dat typische thaise feest(!)
In deze buurt lopen alle medewerkers van de hotels en barretjes verkleed als namaak Draculas, met littekens en bloedsporen. Verder helemaal in het zwart met soms hoge puntmutsen. Ze hebben er een handje van om dergelijke dingen een beetje te overdrijven. Ook vorig jaar iets vergelijkbaars al meegemaakt met Valentijnsdag.
Het echte thaise feest is echter Loi Krathong. Dat is met de eerste volle maan in november. Dit is een dankfeest voor de godin van de rivieren, voor de goede oogst en excuses voor de vervuiling. Wordt in geheel Thailand groots gevierd. Mensen maken of kopen kleine drijvende tempeltjes/bloemenbootjes, waarop een lichtje brandt. Aangevuld met wat kleingeld wordt dit dan op de rivier gezet en drijft het vervolgens weg. Dit gaat dan met met honderduizenden tegelijk en het staat zwart van de mensen bij de rivier de Chao Praya hier in Bangkok. Machtig uitzicht dan. Dit wordt dit jaar op 2 november gevierd en je ziet nu al de eerste bootjes aangeboden.
Dat bijkleuren in het zwembad is al iets uit de hand gelopen. Een paar uurtjes goed ingesmeerd in de zon en ik ben al als een kreeft op sommige plekken. Nieuwe zwembroek; dus rode strepen boven en onder. Ook het insmeren van de rug is lastig in je eentje. Ook daar dus rood. Uitkijken is het devies de komende dagen. Dat is dan ook direct een lastige bijkomstigheid van het alleen reizen. Dat lees je nergens in de reisboeken dus.
Op pad geweest naar de winkelcentra. Het zijn er een aantal vlak bij elkaar. Blijft een leuke ervaring om met miljoenen mensen zo door die gangen te lopen en al de aangeboden waren te bekijken. Het is gewoon teveel om in je op te nemen. Zelfs al heb je een doel, dan nog weet je haast niet waar je zoeken moet. Ik had dus een riem nodig, omdat een broek nogal wilde afzakken ( nu al afgevallen?). Punt is dat alle riemen hier te kort zijn voor mij. In een enkel geval komen ze net rond je middel, maar een gaatje is er dan niet meer over. Toch eentje gevonden die net aan paste, zodat ik nu weer rustig over straat kan lopen. Dat was de afgelopen dagen trouwens wel zweten zeg. Ik ben absoluut nog niet aangepast aan de omstandigheden. Ook de verschillen tussen binnen en buiten zijn nog te groot.Binnenin de winkelcentra en de skytrain staat de airco op maximaal koelen, maar kom je dan buiten dan valt de hitte over je heen.Zelfs in de loop van de avond als je heel rustig aan rondloopt, dan staat binnen de kortste keren het zweet op je hoofd.Je blijft deppen.
Maar niet geklaagd: het is leuk hier.
(wordt vervolgd)

• 06 November 2009 - 14:02

Cornelie:

Dit had ik al gelezen van Halloween. Nu weer eens een volgende verslagje maken.