Angkor Wat naar Phi Phi - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Angkor Wat naar Phi Phi - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Angkor Wat naar Phi Phi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

15 Januari 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Wij overnachten hier in een tot hotel omgebouwde koloniale villa met een schitterende veranda als ons terras met van die luie stoelen. Het zwembadje ligt geheel omgeven door tropische bomen/planten leuk verscholen. Hier ontbijten we ook in een overdekt deel van het terras. De bediening is bijna kinderlijk verlegen en doet ongelooflijk zijn best om je het naar de zin te maken. De uitbaters zijn twee franse homo’s die hun best hebben gedaan een goede sfeer in de inrichting te brengen: heel geslaagd!
Na drie dagen weer opgebroken voor de busreis naar Siem Reap. Wij hebben nog geïnformeerd naar de bootreis voor dit traject,maar dat werd afgeraden door het burootje waar wij navraag deden ivm “vieze boot”. Als zij dat al vinden, dan moet dat wel bijzonder vies zijn gezien de algehele staat van vuiligheid die hier heerst.
Dus gekozen voor de veel goedkopere oplossing van de bus. Dat heet dan een expresbus, omdat hij onderweg nergens stopt, uitgezonderd voor een lunch. Na zes uur door een redelijk vlak en weinig afwisselend landschap aangekomen in Siem Reap. Wat onderweg wel opvalt is de simpelheid van het bestaan hier. Naast de rijstbouw en katoen(hebben we niet herkend onderweg) is er niet veel cq niets te doen. De huizen varieren van heel armoedig tot iets beter en staan veelal op hoge palen(2 a 3 meter) ivm de waterstanden die oncontroleerbaar kunnen stijgen in het regenseizoen. Arm is eigenlijk de enige conclusie als het gaat over dit land.
In Siem Reap ziet de wereld er opeens anders uit: veel meer bedrijvigheid en een duidelijker vorm van welvaart voor een deel van de bevolking tenminste. Er is zelfs sprake van een duidelijke buurt waar veel restaurants/barren en winkels zitten: geheel toepasselijk omgedoopt tot Pubstreet.... Alle overige straten hebben voornamelijk nummers in plaats van straatnamen. Hier vind dan ook het gehele avondgebeuren plaats met en zeer gezellige drukte en leuke eettentjes.
Wat onze latere chauffeur wel vertelde was dat het toerisme dit jaar met bijna 50% minder bezoekers erg veel effect had op de werkgelegenheid en de omzetten! De oorzaak werd gelegd bij de economische crisis. Het gevolg was in ieder geval een overaanbod aan hotelbedden en tuktukpiloten, die de gehele dag hinderlijk bleven roepen om ritjes!
Wij zijn met een tuktuk wel naar het Tongle Sap-meer gereden. Dan zie je opeens weer armoede! Wel zijn er projecten die voor de aanlag van verswaterpompen zorgen, omdat anders het vieze water uit de rivier en het meer moeten worden gebruikt. Hier sterven nog dagelijks kinderen/volwassenen aan de gevolgen van malaria en dengue.
Omdat wij een dagje rust hadden ingelast pas de tweede dag de korte tour door Angkor Wat geboekt. Na het ontbijt opgehaald door een gids met een auto met chauffeur en vertrokken voor de bezichtiging van een paar van de belangrijkste monumenten. Het is zeer de moeite waard voor een lange en vermoeiende dag in de hitte, maar dat heb je ook wat gezien. Je wordt een beetje overdonderd door de weetjes van welke vorst wanneer wat heeft gebouwd en waarom cq welke overtuiging hij aanhing ( Buddhist of Hindoeist), hetgeen maar zo kon wijzigen. Het resultaat was in ieder geval een schitterende reeks van grote tempels in diverse bouwstijlen die redelijk geconserveerd erbij liggen. Natuurlijk ook de plekken gezien waar de film Tombraider is gemaakt met Angelina Jolie:-)
De volgende dag was alweer de vertrekdag richting het zuiden van Thailand.
Met een tussenstop in Bangkok van een uurtje, direct doorgevlogen naar Phuket, alwaar wij in vliegende vaart richting de boot zijn gescheurd door een taxi. Jammer maar de boot had en uur vertraging! Toch aan het einde van de dag op Phi Phi aangekomen, dat nogal lovend wordt beschreven in de diverse boekjes.
Wij hadden via het internet een leuk resort geboekt dachten wij... Terwijl wij door een smal voetpad ( geen auto’s hier) maar het resort liepen hadden wij al het idee dat er iets niet helemaal klopte. Dat bleek ook: de namen van de resorts lijken zoveel op elkaar dat de toevoeging “beach” en geheel ander hotel opleverde. Ze liggen weliswaar bijna naast elkaar, maar er is wel verschil: zo hebben wij geen zwembad, terwijl het strand minimaal is en de zee niet erg makkelijk toegankelijk ivm de vele, vele boten die hier afgemeerd liggen.
Snelle aktie was vereist: na wat internetten een ander hotel gevonden dat meer aan de wensen lijkt te voldoen en daar direct een kamer geboekt voor de laatste week van het verblijf. Wij blijven twee dagen in het “verkeerde” hotel en verhuizen dan gewoon een stukje verderop....
Gisteravond gedaan zoals iedereen hier doet: lekker lui op een terras hangen, drankje doen, lekker vis eten, kijken naar de vuurshows en een bucket drinken( een plastic emmertje met ca. 1 liter sterke drank aangelengd met cola/soda). Word je ongelooflijk dronken van trouwens.....Sfeer hier op het eiland ondanks de drukte en vele aanbod van boottaxi’s (a la Siem Reap), een pier waar de hele dag boten aankomen/vertrekken met toeristen, duikshops en kledingstalletjes, toch heel relaxed. Begrijpelijk dat dit door alle backpackers wordt genoemd als leuke bestemming.
Hier gaan wij in ieder geval de komende week niks doen onder een boom aan het water.

• 15 Januari 2010 - 09:03

Rudolf:

Nog een prettige week onder de boom en we kijken uit naar jullie verhalen bij terugkomst. . . . . ,
    grtz, T&R

• 16 Januari 2010 - 12:59

Moeder.:

Hallo Rob en Cornelie. De Verslagen gelezen het is weer een afwisselendereis als ik dat allemaal lees weer heel veel gezien en meegemaakt Het begint nu op te schieten he.Nog een weekje als ik het goed gelezen heb nu geniet er nog maar lekker van want hier is het echt winter weer en koud.Nog heel veel warmte en plezier een goede thuisreis en ik hoor wel wanneer jullie weerthuis gekomen zijn.Hartelijke groeten en tot ziens.Moeder Wil.