Inburgeren in Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Inburgeren in Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Inburgeren in Chiang Mai

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

21 November 2009 | Thailand, Bangkok

Nu ik een week hier “woon”, moet je dus langzamerhand een beetje de gewoonten en gebruiken gaan overnemen. In ieder geval heb ik direct op de hoek van mijn appartement een thais buiten eetgebeuren gevonden dat precies levert wat ik zoek: zeer smakelijke en snelle maaltijden: dat wil zeggen dat je kunt kiezen uit een aantal basisgerechten uit de thaise keuken en daarop kunt variëren dmv keuzes uit kip, varken, vis (inktvis dan). Inclusief een bijbehorende soep betaal je dan 30 baht, dwz 60 cent voor een hoofdgerecht en een kopje soep. Dat is dus geen geld voor een volwaardige, ter plekke in een paar minuten klaar gemaakte maaltijd. Gisteravond ook nog even een stalletje met een nagerecht getest: roti met banaan. Dat is ongelooflijk lekker zoals dat hier gemaakt wordt: een bolletje deeg wordt uiterst bekwaam uitgerold, dan in een gloeiend hete pan gelegd en onmiddellijk wordt een in stukjes gesneden banaan, gemengd met ei hierop gelegd. Het geheel wordt gevouwen en enkele minuten heet gebakken. Daarna overgoten met condensed milk (zoet) en in een bakje gedaan. Kun je vervolgens thuis opeten
( inclusief je vingers dus). Schade hiervoor 20 baht!
Hoorde uit betrouwbare bron dat onze kroonprins zijn huis in Mozambique gaat verkopen zodra de bouw is afgerond. Hele opluchting denk ik voor de DKDB, hoewel er al veel tijd en moeite in is geïnvesteerd. Dit voorkomt wellicht een hoop problemen in de toekomst denk ik maar: jammer van alle inspanningen en kosten tot dusverre, maar ja dat is de realiteit van de job.
Lekkere raamovereenkomst met Vodafone hebben wij bij de politie ( en nog veel meer overheidsdiensten) als blijkt dat de dienstverlening zomaar meer dan 24-uur uit kan vallen. Ik mag hopen dat de uitvoerende diensten niet veel last hiervan hebben gehad, maar kan mij evenmin voorstellen dat wij hiervan geen last hebben gehad. Ben benieuwd naar de afwikkeling hiervan en de te nemen stappen voor de toekomst, want dit kun je dus niet hebben in een dergelijk afhankelijke situatie met een key-provider. Is KPN dan wellicht toch beter?
Over politie gesproken: ik rijdt hier rond op een 150cc Yamaha automatische scooter, hetgeen conform de nederlandse regelgeving dus niet zou mogen met een BE-rijbewijs. Geen probleem dus. Nu zeilde ik gisteren om een hoek naar links, terwijl het stoplicht rood was. Dat mag hier gewoon, maar direct na de bocht stond een politieblokkade om controles uit te voeren. Ik werd direct aan de kant gezet om voor mij niet direct duidelijke reden. Nu bleek echter dat zij mij voor een Thai aanzagen, toen zij hun “fout” ontdekten werd er direct geroepen “fallang, fallang”, dat betekent in het thai “buitenlander” en mocht ik zonder enige verdere plichtplegingen zo weer doorrijden?? Hoezo klassejustitie?.
Ik heb gedurende de eerste week van de huur van mijn appartement ook de beschikking over deze gratis scooter gekregen, maar dat houdt a.s. maandag op. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een alternatief. Dat heb ik nu gevonden in de vorm van een 400cc chopper van Honda. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat om lekker mee te touren hier :-))
Ga ik dus proberen deze voor een leuke prijs te huren voor de resterende vijf weken. Nadere informatie volgt! Omdat de helm bij de gratis scooter ook het nivo gratis had, ben ik op zoek gegaan naar een eigen helm: gevonden bij een Hondadealer. Nu wilde ik daar ook een vizier op om ook redelijk te kunnen kijken zonder bril en/of gedurende de nacht. Geen probleem, werd ter plekke erop gemonteerd. Wat mag dat dan kosten denk je? 390 baht, dwz nog geen 8 euro. Hoe bestaat het.
Hebben jullie enig idee hoe handig het Skypen is? Ik doe het nu voor de “echt” een paar weken en kom erachter dat je zo ook vrienden op Curacao zomaar kunt bellen als zij online zijn. Daar zit dan wel 11 uur verschil tussen maar het is zo leuk om te doen!
Heb trouwens via de mail ook contact met Rutger. De zoon van vrienden, die voor een periode van vijf maanden naar het verre Oosten is vertrokken. Ik ben met hem al een rondje door het redlight-district van Bangkok getrokken, wat een hele belevenis was voor hem zo vers uit Amsterdam... Wij proberen nu een beetje contact te houden en komen elkaar vast wel weer tegen een van de komende maanden denk ik.
Jullie hebben vast weleens gehoord van die vistherapie, waarbij kleine visjes de huidschilfers etc van je voeten/benen eten. Dat is hier opeens very hot en er schieten dan ook zogenaamde “fishspa’s” uit de grond. Heb een fotootje gemaakt van een paar voeten die worden afgekloven door de visjes. Echt humor!
Die thaise lessen van mij, dat valt nog niet mee! Ik heb nu zeven lessen per week van anderhalf uur.Daartussen moet je nog eigenlijk een paar uur studeren op woordjes en zinsconstructies. Dat blijft absoluut niet hangen dus die taal ( op mijn leeftijd dan!?). Ik kan sommige woorden gewoonweg niet onthouden en dan ook nog die uitspraak erbij. Gekkigheid. Maar ja gewoon doorgaan en hopen dat het kwartje valt op enig moment. Mijn oefenterreinen zijn nu het restaurant op de hoek en een soort van vaste bar in het centrum. Daar oefen ik mijn woordjes en zinnetjes op de dames, want die hebben toch niets te doen en willen wel met je praten. Omdat hun
kennis van de engelse taal minimaal is leidt dat soms tot nogal onduidelijke teksten zeg maar! Blijven lachen en doorgaan, want dat levert in ieder geval de ervaring van de toepassing van je kennis op. Zij corrigeren vanzelf onduidelijke/foutieve uitspraken, dus voor weinig geld gaat de zon op. Het blijft een ramp om te verstaan wat zij zeggen, ook al is het in het engels.
In het Thai moet ik ook nogal eens gokken wat zij vragen,maar met een big smile kun je alles verkopen als klant/buitenlander. Het valt mij ook hier op dat ondanks het hoogseizoen het niet helemaal zwart ziet van de toeristen. Vragen hierover worden echter standaard niet begrepen. Of ligt dat nou aan mij?

Wordt vervolgd.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Sabbatical

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2010

weer thuis!

15 Januari 2010

Angkor Wat naar Phi Phi

10 Januari 2010

Phnom Pehn

06 Januari 2010

Leven in Bangkok

02 Januari 2010

Samen in Bangkok
Robert

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 44768

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 30 September 2016

Barcelona vv

09 Januari 2014 - 29 Maart 2014

Overwinteren

18 Oktober 2012 - 27 Januari 2013

Lang WEG!

24 November 2011 - 05 Januari 2012

T-V-T

16 November 2010 - 17 December 2010

Chiang Mai Herhaling

28 Oktober 2009 - 24 Januari 2010

Sabbatical

21 Januari 2009 - 15 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: