Opnieuw beginnen in Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Opnieuw beginnen in Chiang Mai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Opnieuw beginnen in Chiang Mai

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

17 November 2009 | Thailand, Bangkok

Een paar dagen geleden zat ik nog in het gigantische Bangkok en vroeg mij af hoe het verder zou gaan in het veel kleinere Chiang Mai. In principe is dit de tweede stad van het land maar met slechts 175.000 inwoners tov een geschatte 12 miljoen van Bangkok. Toch is dit ook een belangrijke verblijfplaats van buitenlanders, die hier in grote getale wonen, mede gezien het klimaat dat een “koeler” karakter heeft. Concreet wil dat zeggen dat het overdag zelfs een graadje heter is dan aan de kust ( zeg max. 35 graden aan het einde van het jaar en dus langzamerhand het begin van de winter), maar in de avond en nacht loopt dit terug tot 20-22 graden en dat is lekker dus.
Na mijn vertrek uit het Woraburi Hotel met de limousine service { :-) }, bij aankomst opgewacht door de vaste chauffeur van de verhuurder van een aantal appartementen hier. Netjes afgeleverd in mijn nieuwe huis voor de komende zes weken en daar pas “live” kennis gemaakt met Richard die ik tot nu toe alleen via het internet/mail had leren kennen.
Prima verzorgd allemaal: de koelkast was al gevuld met een voorraadje voor de eerste dagen en de internet aansluiting was net geïnstalleerd. Omdat de adapter voor de netvoeding ergens was verdwenen bij dit proces kin ik er nog niet mee werken, maar binnen een paar uur war er een nieuwe. De volgende dag ook nog de gratis motor in ontvangst genomen en ik kan beginnen met het opbouwen van mijn huishoudinkje alhier. Dat is wel anders tov een hotel, waar je al snel aanspraak kunt hebben. Hier woont iedereen op zichzelf en is het contact vergelijkbaar met het wonen op een flat in nederland. Ben dus benieuwd hoe snel je hier eventueel contacten op doet. In het zwembad wordt het niet veel denk ik, want niemand zegt iets. Een knikje is het maximale wat er af kan tot nu toe...
In ieder geval met de motor ( 125 cc Yamaha, automaat, bloedsnel) de stad in en een beeld/gevoel krijgen bij het verkeer. Dat wil zeggen links rijden, beetje dringen en douwen maar toch elkaar de ruimte geven zonder een onvertogen woord of gebaar, de wegen en het eenrichtingsverkeer systeem rond het centrum begrijpen etc. Ook op zoek gegaan naar de vestigingsplaatsen van een tweetal massage-instituten waar ik een opleiding wil gaan volgen de komende tijd. Het eerste centrum met enige moeite gevonden, maar het was toen al gesloten. Wel een visitekaartje gehad van een man die daar net wegging. Later op de avond nog een zoektochtje via internet en lonely planet gedaan en daarbij nog een instituur gevonden. Daar vanochtend naar toe gereden. Was goed te vinden en de kosten waren ook nog een stuk aangenamer. Dus ter plekke ingeschreven en ik wordt vanaf volgende week maandag de 23ste november dus opgeleid tot officieel thais masseur, inclusief formele thaise bevoegdheid en certificaat. Inschrijven voor behandelingen wordt pas opengesteld na mijn terugkomst !!!
Vandaag was ook de aftrap van mijn cursus Thai. Ook al via internet een zogenaamde tutor gevonden die 1 op 1 les geeft. Dat komt omdat ik geen zin heb in klasjes met alle vertragingen vandien. Mijn woordenschat heb ik de laatste weken wel iets uitgebreid, maar vooral de uitspraak blijft ongelooflijk moeilijk. Iets anders uitgesproken en men verstaat je gewoonweg niet! Omdat vooral het communiceren in woorden niet echt iets oplevert wil ik graag zinnen kunnen maken en ook verstaan, want dat roep je natuurlijk over je af als je zelf begint met thai praten.
Ik moet zeggen dat het best tegenviel die eerste les. Eerst de principiële vraag of ik op basis van het thaise schrift wilde beginnen of op basis van transcriptie, maar dan gericht op feitelijk communiceren. Omdat het schrift al heel lastig is gekozen voor de communicatie-oplossing. Ook gezien de beschikbare tijd, want op basis van hun schrift heb je al gauw enkele maanden nodig. Toen begonnen met oefeningen in het gebruik van de diverse tonen. Daar wordt je helemaal gek van dus! Ze bleef maar doordrammen op mijn uitspraak. Goed dus, want dat kun je niet leren uit boekjes en ik had een aantal algemene woorden dus niet helemaal goed geleerd. De juf (Lah) was wel tevreden na anderhalf uur en wij hebben de komende weel zeven afspraken staan. Ben reuze benieuwd hoe dat verder gaat.
Ik zag op internet trouwens een paar koppen voorbij komen over een programma over de beveiliging van paleis Noordeinde. Bleek een makkelijk te nemen hindernis in de praktijk Ben benieuwd of ze ook in de gebouwen vrij konden rondlopen, want dat leek mij beter beveiligd. Slechte beurt natuurlijk voor de KMar. Mag de minister natuurlijk weer uitleggen... Ging dus niet over de taak/functie van de DKDB, maar zal als afgeleide hiervan natuurlijk wel mee worden genomen in de kritiek en/of oplossingen.

  • 17 November 2009 - 20:20

    GJ:

    Hoi Robert, leuk optrekje zo te zien op de foto. Het zwembad lijk mij wat behelpen, als iedereen even wil afkoelen. Ons treft geen blaam wat betreft het incident. De aankondiging leek erger dan het in feite was.
    ik wens je sterkte bij je taallessen, thai-je stof lijkt me. Succes!!

  • 18 November 2009 - 14:10

    Moeder.:

    Hallo Rob Weer een briefje van je Moeder als ik je verslagen leest gaat alles goed met je en heb je het reuzen naar je zin.Hier is het vandaag echt herfst het waait hard en het regent .van Paul hoorde ik dat jullie Zondag geskijp hebben of ik dit goed zeg weet ik niet maar PAUL vond het leuk als ik in Vleuten ben dan belt Pauljou van tevoren en laat hij mij het ook eens doen Dit was het dan weer en tot devolgendekeer Rob groetjes van je Moederdaag.

  • 19 November 2009 - 14:03

    Tre@:

    Hallo Robert,

    Leuk om je verhalen te lezen... zag dat je al één en ander ondernomen hebt, echt leuk !
    Ook leuk om te lezen dat je aan het integreren bent, kunnen nog vele "medeburgers" een voorbeeld aan nemen...;-)
    Veel plezier en de groeten !
    Tre@

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Sabbatical

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2010

weer thuis!

15 Januari 2010

Angkor Wat naar Phi Phi

10 Januari 2010

Phnom Pehn

06 Januari 2010

Leven in Bangkok

02 Januari 2010

Samen in Bangkok
Robert

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 44720

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 30 September 2016

Barcelona vv

09 Januari 2014 - 29 Maart 2014

Overwinteren

18 Oktober 2012 - 27 Januari 2013

Lang WEG!

24 November 2011 - 05 Januari 2012

T-V-T

16 November 2010 - 17 December 2010

Chiang Mai Herhaling

28 Oktober 2009 - 24 Januari 2010

Sabbatical

21 Januari 2009 - 15 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: