Loy Kratongh - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Loy Kratongh - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Loy Kratongh

Door: Cornelie

Blijf op de hoogte en volg Robert

19 December 2012 | Thailand, Chiang Mai

Loi Kratongh
Dit is het feest van de 12e volle maan in het jaar en wordt gevierd om de goden! Te bedanken voor het geven van voldoende water voor de oogst.Deze keer vond het plaats rond 28 november. Aan de kleding van de dames van Robert’s favoriete bar is te zien dat het hier om een echt feest gaat. Die vrouwen huren die kleding voor deze gelegenheid zie foto’s)
Met drie avonden achter elkaar optochten (zie foto’s van overdag en ‘s avonds) en met elke dag vuurwerk en op de 28e zelf het oplaten van ca. 10.000 Long Fai = hete lucht lampionnen. Het vliegveld was die avond gesloten omdat het te gevaarlijk is te vliegen met al die dingen in de lucht. Het is wel een spectaculair gezicht. Robert had ook vuurwerk gekocht en dat hebben we op het dak van ons complex afgestoken. Hier betaal je er 6 euro voor en in Nederland 50! Natuurlijk kun je hier te allen tijde vuurwerk kopen, gewoon in de supermarkt of de gewone markt. Niks beveiliging en bijzondere opslag. Na de optocht gingen we naar de rivier om zelf een loi krathong stukje in de rivier te laten afzinken met een muntje erin en een goede wens. (zie foto)Het was overal loeidruk en files maar met zo’n scootertje kun je overal tussen door. Was wel leuk. We hadden zelf ook nog een paar van die long fai’s opgelaten, niet boven want dat zagen we de avond daarvoor misgaan door de wind. Het papier vloog in de fik en de mensen konden het ding ternauwernood blussen in het zwembad. Dus deden wij het op straat. Het vraagt even wat geduld, omdat je een rondje moet aansteken dat hete lucht maakt in dat ding. Maar je houdt hem dan een tijdje vast en voelt dan dat hij omhoog gaat. Dan laat je hem los. Na 3 x had ik het wel gezien, maar Robert had er 10 gekocht. Die bewaren echter voor oud en nieuw. Soms gebeuren er rare dingen met Loi Krathong. Ik las de volgende dag in de Bangkok Post dat er ergens aan de rand een vijver twee paar schoenen en een Loi Krathong was gevonden met een dood echtpaar in de vijver. Een soort ultime wens?

Boeken
Inmiddels lees ik best veel en heb zojuist alle drie de delen 1Q84 van Huraki Murakami uit. Het is een soort sprookje, wat zich afspeelt in Tokyo en waarbij via een fascinerende vertelling de hoofdpersonen elkaar krijgen. Bijzonder. Daarna Anna van Annejet van der Zijl over Annie M.G. Schmidt. Dat boek is weer van hele andere orde maar geeft een mooi tijdbeeld van de 20e eeuw. Bepaalde dingen doen mij ook erg aan mijn ouders denken of als het over de jaren 50 t/m 90 gaat aan onszelf.
Zojuist Solar uit van Ian Mc Ewan. Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden, heel veel bladzijden met natuurkundige informatie over het winnen van zonne-energie rond een verhaal van een oude geile bok en Nobelprijswinnaar (een soort DSK maar dan klein en dik). Aanvankelijk komt hij bijzonder onsympathiek voer maar op het eind heeft het ook wel iets pathetisch. Overigens staat er een hilarische scene in beschreven als de hoofdpersoon naar de noordpool gaat en zich in allerlei lagen gewatteerde kleding heeft gewrongen en dan ongelofelijk moet plassen met alle gevolgen van dien in die vrieskou.

Massages
Zo 1 tot 2 maal per week laten we ons masseren. We zijn eerst maar eens begonnen met voetmassage, omdat die het minst pijnlijk zijn en je er zo heerlijk bij kunt indutten. Kosten ongeveer 3 euro per uur, tenminste waar wij gaan. Inmiddels zijn we weer toe aan de Thaise massage, dat is veel rekken en strekken, terwijl je een soort pyjama aan krijgt. Vraagt wat meer kennis dus is wat duurder (6 euro 25) . Erg plezierig. Nu was ik laatst 4 dagen verkouden geweest, dus wilde ik wel een massage met veel eucalyptus en zo (ze gebruiken bij de voetmassage altijd een soort tijgerbalsem, die naar eucalyptus geurt) Ze hadden een twee uur durende massages met zowel voet als Thais en eindigend met hete compressen. Je voelt je daarna als herboren en dat voor ongeveer 13 euro!
Robert had last van zijn nek en schouders heeft weer een ander soort massage ondergaan met olie; de desbetreffende masseuse wrijft zo ongeveer het vlees van je botten maar de volgende dag gaat het wel beter. (gelukkig kun je na afloop daar douchen, want je bent zo vet als een aap.
Als we binnenkort op vakantie gaan naar zee kijk ik al uit naar de massages op het strand met het geluid van de branding.

Stoelen en bedden
Die eerder beschreven massages zijn soms ook wel nodig, want de bedden zijn hier keihard en we zijn nog geen stoel tegengekomen, die lekker zit. Die stoelen zien er vaak leuk uit, maar de rugleuning staat altijd net even verkeerd ten opzichte van de zitting.

Wc’s en badkamers.
Goed en schoon sanitair met voldoende wcpapier! is iets wat voor ons westerlingen een bron van vreugde is. Wat ik erg goed vind hier en ook slim, dat er bij al die winkelcentra, maar ook bij bijv. een paar winkeltjes met wat restaurantjes altijd een gemeenschappelijke toiletgroep is, niet altijd even schoon overigens, maar dat is in Nederland bij openbare toiletten ook niet altijd het geval.
Als je wat gaat rondreizen en je vraagt bij een restaurant naar de hongnaam(waterkamer) dan kom je vaak in de badkamer van de mensen zelf terecht, met al of geen stromend water. In het laatste geval staan er altijd tonnen met water klaar. Dus dat gaat ook. Je ziet hier ook nog wel hurktoiletten, maar dan op een verhoging, zodat je niet zo diep door de knieën moet als vroeger bij die Franse.
Wat ik dus echt een uitvinding vind is die douches, die ze overal bij de toiletten hebben(behalve als er geen stromend water is). Als je die een beetje leert gebruiken heb veel minder papier nodig, dus minder belastend voor het milieu. (ik weet natuurlijk niet of dat verminderde gebruik van papier opweegt tegen het vermeerderde gebruik van water).