vakantie tijdens de vakantie - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu vakantie tijdens de vakantie - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

vakantie tijdens de vakantie

Door: Cornelie

Blijf op de hoogte en volg Robert

28 December 2012 | Thailand, Chiang Mai

Vakantie aan zee

Chiangmai is een leuke stad, maar ligt helaas niet aan zee, vandaar dat we 2 weken naar zee zijn geweest. Voor het eerst dit jaar is het mogelijk om vanuit Chiangmai rechtstreeks naar Phuket te vliegen.Dat ligt zo’n 2000 km naar het zuiden. Van daaruit moesten we nog een stukje reizen om op Ko Phayam te komen, een eiland ongeveer 300 km van Phuket Town verwijderd. Na een busreis van een uurtje of zes en een overstap kwamen in Ranong, alwaar een songtaw (soort open bustaxi) ons na de pier bracht. Na twee uur varen kwamen we op het eiland aan. Er rijden daar geen auto’s op een na en verder alleen scootertjes en een enkele fiets. (fietsen is daar niet fijn vanwege de hoge luchtvochtigheid, warmte en heuvels) De weg is een betonnen kwartbaansweg en je wordt met een scootertaxi, in ons geval 2, voor 2,50 naar je bestemming gebracht.
We hadden een bungalow geboekt op een redelijk afgelegen strand(zie foto’s) Het restaurant/receptie/loungegebouw ligt aan het strand en de zaak is eigendom van een aardige Rus (dat aardige moet er even bij, want soms is dat wel eens anders)
We hadden ook Russische tv, is weer eens wat anders.
Het hotel bestaat uit 22 bungalows van verschillende omvang met elk een eigen terra met schommelstoelen. Daar word je dus erg relaxed van.
Je kunt er heerlijk eten en alle gerechten zowel Thais als Westers op de uitgebreide kaart zijn verkrijgbaar, vaak wel in enorme porties.
Ondertussen hadden we ook op het midden van het eiland op het belangrijkste kruispunt een leuk restaurantje ontdekt. Omdat Robert toch al redelijk Thais praat konden we daar niet meer stuk. Je kon er heerlijk vis eten.
Thai vinden het overigens gek dat Robert Thais praat, zonder dat hij hier woont of een Thaise vrouw heeft.
De laatste paar dagen hebben we nog een scootertje gehuurd om de rest van het eiland te verkennen en vonden een strandje met bamboevlonders (zie foto’s) en een nog meer relaxte sfeer. Ze zijn daar bungalowtjes aan het bouwen, dus wellicht leuk voor de volgende keer. Natuurlijk lieten we ons masseren met op de achtergrond het geluid van de branding. Super!

Na 8 dagen gingen we weer van het eiland af richting Khao Lak, wat in de Lonely Planet wordt beschreven als een goed alternatief voor Phuket. Nee dus. Het hotel was aardig met een leuke beachbungalow, zodat je ‘s nachts de zee goed kon horen, plus een prima zwembad, waar ik ‘s ochtends vroeg ongestoord baantjes kon trekken(zie foto’s). Het lag ook aan het eind van de weg, zodat je geen last had van de disco’s. Hoewel de Thai geen kerst vieren versieren ze alles wel voor de toeristen (zie foto’s)
Het dorpje zelf vonden we 3x niks; allemaal winkels met hetzelfde assortiment aan souveniersprullaria en mensen, die de hele tijd naar je liepen te roepen of je iets bij hen kwam kopen of eten. Ondanks de disco’s waren de meeste restaurants rond 20.30 uur dicht, zodat veel mensen hun toevlucht zochten op de bankjes bij de supermarkten en daar bier dronken. Veel gelezen dus en blij dat we weer terug gingen naar Chiangmai.

Fauna en flora
Even wat over de dieren en zo. Er zijn ongetwijfeld veel insekten, maar tot nu toe heb je er niet zo’n last van. Er zijn ook heel veel gekko’s, die al dat kleine ongedierte eten. Bij het restaurant was een struik, die elke ochtend stikte van de vlinders; daar wordt je zo vrolijk van.
Kakkerlakken heb ik alleen nog maar op straat en op markten gezien(wel hele grote).
Je hebt hier ook heel veel grote krekels.
Iemand in het complex in Chiangmai vertelde dat hij een “nachtmerrie” had gehad en wakker was geschrokken van allemaal krekels rond zijn hoofd. Hij was in slaap gevallen met de tv aan en het raam open zonder de hor dicht te doen. Die beesten zijn hier best groot (hoe ik dat weet vertel ik hier onder) en die zoemden allemaal rond zijn hoofd. Het was nog een hele klus ze weg te krijgen. Wij vroegen nog of hij veel gedronken had, maar dat viel mee. Enfin tijdens onze eerste nacht op Ko Phayam hadden wij de terrasdeuren open maar met een hor ervoor. We hadden het buitenlicht uitgedaan en ik lag nog wat te lezen. Op een gegeven moment hoorde ik een soort gefladder tegen de hor. Kan geen kwaad dacht ik. Maar het geluid werd steeds harder, tot er opeens zo’n hele grote groene krekel (4 cm) rond mijn lamp zoemde; ik schrok me kapot. Daarna een handdoekje over het beest gegooid. Licht binnen uit buiten aan en het beest weer aan de natuur terug gegeven. De volgende dag bleek dat er gaten in die hordeur zaten.

De slangen, die we op onze motortocht gezien hadden zitten ook op dit eiland. De mensen van het hotel waren wat dode bladeren uit de boom aan het halen bij een van de ligstoelen verderop en toen viel er zo’n slang uit. Die blijken dus erg giftig te zijn.

De vegetatie is natuurlijk overal heel weelderig. Op het strand staan veel bomen met gele kelkachtige bloemen, die veel schaduw bieden. Daar waar stilstaand water is heb je lotusbloemen in allerlei kleuren en verder veel bougainville en allerlei familieleden van de acacia met de meest prachtige bloemen. Natuurlijk moet ik de orchideeën niet vergeten, die ook overal te vinden zijn en de frangipani. Dat zijn bijna kale bomen met aan het einde wasachtige witte of roze bloemen, die verrukkelijk ruiken. Op dit eiland groeien veel cashewnootbomen. We hebben ze niet gezien, maar wel gegeten.

Langs de kust bij Khao Lak en op Phuket zijn veel rubberplantages. Ze zijn niet allemaal meer gebruik, maar er hangen vaak nog wel veel bakjes aan de bomen om het rubber op te vangen. Soms zie je dan bij een huis op een wasrek van die vale witte lappen te drogen hangen en dat is dan rubber. Ze hebben daar destijds veel oerwoud voor moeten kappen en dat komt niet meer terug.

Weer
Jammer genoeg regende het aan zee elke dag wel een uur. Het wordt niet koud, maar daardoor blijft alles eigenlijk altijd vochtig. Kleding droogt ook slecht. Heel anders is het in Chiangmai, waar nu, later dan anders, de winter is begonnen. Dwz. ca. 20 graden ‘s nachts i.p.v. 28. Overdag is het gewoon boven de 30 graden.