Massagecursus afgerond - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Massagecursus afgerond - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Massagecursus afgerond

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robert

06 December 2009 | Thailand, Bangkok

Na een tweede best wel vermoeiende week, afgelopen vrijdag de afsluitende test voor het certificaat van traditional thai yoga masseur in ontvangst mogen nemen.
Ik ben nu uw officieel geregistreerde masseur voor al uw problemen!
Alleen nog veel oefenen en herhalen, want het blijft een enorme klus zo’n massage. Een volledige massage volgens het boekje duurt dan ook bijna vier uur en kent vele grepen en varianten die een beetje afhangen van de persoon en zijn/haar omstandigheden. Boeiend en moeilijk tegelijk.
Aan het einde van de cursus heb ik ook nog maar een speciale massage broek laten maken. Die is maandag af en dan zal ik een foto maken en plaatsen!
Natuurlijk in de avond weer een party gehad met de collega-afgestudeerden. Wij zijn naar en typisch thaise aangelegenheid geweest. Dat is namelijk een buffet systeem, waarbij op de tafel een houtskool vuur wordt geplaatst en daarop een ronde aluminium schaal met daarin water, in het midden staat dan een soort taps toelopende toren die gloeiend heet wordt. Door op de top iets van vette varkensspek te leggen wordt de vorm langzaam ingevet door het smeltende vet. Daarop leg je dan allerhande soorten vis/vlees/kip die heel snel gaar worden dmv schroeien. De vleessappen lopen dan in de ring met water. Als je daar dan diverse soorten groenten, noodles, kruiden en/of ei ingooit krijg je tussentijds ook nog een soort van bouillon/soep. Heel lekker en je kunt hier zo lang blijven zitten en eten als je wilt voor 139 baht per persoon (excl drank). Het was een enorme tent. Wij telden op bepaald moment ca. 700 bezoekers en er konden er wel 1000 in. Het buffet zelf was 50 meter lang, maar kende ook veel produkten waar wij niet stuk van zijn. Vooral erg veel vette stukken (varkens)vlees, gefrituurde kippenpoten ( en dan bedoel ik het voetje met de klauwtjes dus), uitgebakken varkenshuid, vreemde soorten zoetigheden en jelly’s etc. Maar ook onbeperkt sushi en vissoorten (diverse soorten garnalen en filets). Daarna natuurlijk weer de diverse bars/dancing af.
Was toch wel een vreemd gevoel, omdat dit de laatste aktie was als groep. In de loop van twee weken leer je alle deelnemers min of meer kennen. Dat wil niet zeggen dat je veel weet of de achtergronden/thuissituatie/werk etc. Maar je bent de hele dag bezig met aan elkaars lichaam te zitten. De schroom van de eerste dagen is er dan wel van af, de “afstand” die wij als westerlingen natuurlijk kennen past niet in de opvattingen over massage en het helend aanraken.
De komende dagen vertrekt het grootste deel weer naar nieuwe bestemmingen, waarbij sommigen elkaar weer tegenkomen in bijv. Bali of op Koh Tao.
Enkelen blijven nog een poosje hier en daarmee spreek ik de komende weken nog wel eens af om wellicht wat te oefenen.
In de loop van de avond/nacht dacht ik opeens dat ik toch echt te veel had gedronken! Ik zag opeens een Zwarte Piet, en een witte baard. Die baard zat dan wel op het achterhoofd van iemand, maar het idee was toch echt van Sinterklaas op 4 december. Zie foto!
Zaterdag 5 december was de verjaardag van de koning. Om dat goed te vieren waren in ieder geval alle barren etc gesloten! Het voordeel van een vaste bar is dan, dat zij wel degelijk “open” zijn (achter de bijna gesloten rolluiken), maar dan voor bekenden en er geen muziek wordt gedraaid en alle drankjes direct moeten worden afgerekend. Geen probleem dus. Wat ook wel leuk is, zijn de ontelbare warme lucht lampions/balonnen die hier de laatste dagen massaal worden opgelaten door de Thai. Duizenden gaan er de lucht in. Gelukkig is het vliegveld in de loop van de avond dicht, want dat lijkt mij niet echt veilig, die balonnen die opstijgen tot boven de 500 meter soms.
Daarvoor eerst nog met twee bekenden van de massagecursus naar een thaise sauna geweest. Daarbij moet je je het volgende voorstellen. Je loop in dat pand naar de bovenste etage, het platte dak dus. Daar is dan wel een constructie overheen gebouwd, maar verder helemaal open. Daar staan een vijftal hokken, type WC zeg maar, waarin een houten bankje staat. Door een metalen pijp komt dan gloeiende stoom met kruiden in het hokje (en vliegt er door alle kieren ook snel weer uit). Voor de bescherming zit er wel een soort van doek rond de hendel waarmee je de doorvoer van de stoom iets kunt regelen. Je krijgt een sarong&handdoek&scrub &thee en succes verder! Je gaat dus in een hokje zitten tot je het niet meer uithoudt en daarna doe je de cooldown in de buitenlucht. Gelukkig is het ’s-avonds nu een graad of 18 zodat dat wel lukt. Dat doe je dan een keer of drie, waarbij tijdens de laatste ronde de scrub wordt opgebracht. Beetje douchen en dat was het..... voor 100 baht pp.

• 06 December 2009 - 13:10

Cornelie:

Met dat kale hoofd ben je echt een instructeur! De plopper op de koelkast werkt.

• 08 December 2009 - 22:17

Cornelie:

Is dit je nieuwe massage broek? Kan je niet zo goed zien wat nu het massagedeel is; je kijkt er wel heel vrolijk bij.