Inkomen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Inkomen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Inkomen in Chiang Mai

Door: cornelie

Blijf op de hoogte en volg Robert

30 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

va 25 okt
Inmiddels de weg gevonden naar de plantenmarkt. Daar een fraaie collectie orchideen aangeschaft.Jammer gnoeg onderweg op de motor een fraaie bloem verloren:-( Met wat kunst en vliegwerk hangen en staan zij nu in het appartement. Met de juiste zorg moet dit toch wel een fraai aangezicht geven de komende maanden. In ieder geval elke ochtend sproeien en eens in de week voeren met iets vloeibaars uit een onduidelijk flesje.
Ondertussen ons ook gemeld in het vast cafe ter plaatse: de Lindabar. Werd meteen gezellig met veel drankjes terwijl wij echt onderweg waren om iets te gaan eten. Dat werd dus een latertje.
Voordeel van de bar bleek ook,omdat de kleermaker opeens verdwenen was uit het straatje en ik een aantal stickers op mijn motorjack wilde laten plaatsen. Via de eigenaar bleek dit opeens in een paar uurtjes tijd ergens geregeld te kunnen worden: kosten 100 baht.

26 tot 30 okt
Eigenlijk moet je per dag wat aantekeningen maken om dit blog leuk te kunnen vullen. Niet dat alles even interessant is maar het is wel handig als geheugensteuntje. In een restaurantje vlakbij hebben we een Frans stel ontmoet, waarbij zij alleen Frans babbelt, dus nu oefenen wij ons Frans en dat gaat redelijk goed. Alleen na het vorderen van de avond c.q. de wijn en het af toe met veel lawaai langs rijden van een tuktuk ontgaat ons de essentie wel eens, erg zen, maar niet handig bij het vinden van een door hen geroemd zwembad. We hebben wel een zwembad gevonden, maar daar zat geen water in. We zoeken verder; ons zwembad in het complex is namelijk erg klein en heeft weinig schaduw. Op zaterdagmiddag/avond en zondagmiddag/avond zijn er speciale markten. Die van zaterdag is iets minder groot en wat authentieker, maar op allebei hebben ze veel mooie lokale handgemaakte spullen, bijv. ook tassen!(gaan we allemaal niet kopen en meenemen). Midden op het gangpad zaten blinde muzikanten (zag ik pas toen ik er bijna over gestruikeld was.(zie foto) Wat ze natuurlijk ook hebben is veel eetstalletjes, dat ruikt allemaal heerlijk. Regelmatig is in een zijstraatje een toegang tot een mooie Wat(tempel) Dan staan er eerst veel (eet)kraampjes en dan doe je een bij wijze van spreken een “weesgegroetje” in de tempel. Zo zagen wij zaterdag een prachtige zilveren tempel “Wat Sisuphan”, die we anders wellicht niet gezien hadden. Ook zondag (die markt is op een andere straat) kwamen we langs de meest prachtige tempels. Ze zijn aan de ene kant heel overdadig in hun versiering maar door de herhaling stralen ze ook weer eenvoud uit. Dat vaak gebruikte goud met rood vinden we prachtig. De markten worden druk bezocht door Thai en nu nog niet zoveel toeristen. Rond een uur of 18.00 zaten we ergens een biertje te drinken en de mensenstroom langs ons heen te laten gaan tot dat ineens uit de luidsprekers muziek klonk en de menigte als het ware bevroor. Het gaat hier om het Thaise volkslied dat altijd tijdens die markten op dat tijdstip gespeeld wordt.

Nu even over ons motorenpark. Bij mijn scooter deed de kilometerteller en snelheidsmeter het niet. Bleek dat hij achteraf los hing. Omdat ik nog niet reed vond ik dat niet erg maar nu ik de smaak te pakken beging te krijgen wil ik wel eens weten hoe hard ik ga. Enfin is meteen gerepareerd, volgende dag een lekke band, ook weer gerepareerd. Ondertussen lekt de motor van Robert olie, dachten we, en lag er een hele plas benzine in de garage. Bleek achteraf de benzineleiding te zijn, maar die is inmiddels ook weer vervangen. Robert gaf mij eerst les in het scooter rijden door achterop te gaan zitten, maar nu rijdt hij vooruit en ik volg. Dat gaat steeds beter. Op een van deze tochten zijn we weer langs de orchideeënkwekerij gereden om nog een paar bloeiende te kopen. Ik heb ook op een andere markt een boeket orchideeën gekocht voor 1,5 euro, dus begint het er in ons appartement behoorlijk exotisch uit te zien. Mijn grote wens is nog een lotus, die verkopen ze een potten met water, maar ik weet nog niet hoe we die mee moeten nemen.
Vandaag 29 oktober voor het eerst Thaise les gehad. Robert heeft altijd gefocust op conversatie, maar ik wil eerst lezen. Want ik probeer me altijd te oriënteren op borden en zo, maar omdat ik ze niet kan lezen lijken ze allemaal hetzelfde.
De juf begon met uitleggen van de middelste medeklinkers maar dat gaat zo snel dat ik het amper kan bij houden, je mag dus ook niet even terug bladeren. Je moet het dus uit je hoofd leren. Gelukkig heb ik zaterdag pas mijn volgende les, want Robert zegt dat ze gewoon door gaat met de volgende serie. In ieder geval heeft zij nu mijn naam het Thais geschreven. Als ik dat ook kan neem ik het op in dit blog. Robert heeft ook weer les vandaag gehad en dat viel hem ook niet mee. Hij geeft de juf overigens ook goede adviezen hoe ze haar bedrijf moet runnen.
Wordt vervolgd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Lang WEG!

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2013

Visarun

13 Januari 2013

Kerst en Nieuwjaar

28 December 2012

vakantie tijdens de vakantie

19 December 2012

Loy Kratongh

27 November 2012

Mae Hong Son
Robert

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 44768

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 30 September 2016

Barcelona vv

09 Januari 2014 - 29 Maart 2014

Overwinteren

18 Oktober 2012 - 27 Januari 2013

Lang WEG!

24 November 2011 - 05 Januari 2012

T-V-T

16 November 2010 - 17 December 2010

Chiang Mai Herhaling

28 Oktober 2009 - 24 Januari 2010

Sabbatical

21 Januari 2009 - 15 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: