Na 31 Oktober - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu Na 31 Oktober - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Robert Klarenbeek - WaarBenJij.nu

Na 31 Oktober

Door: Cornelie

Blijf op de hoogte en volg Robert

05 November 2012 | Thailand, Chiang Mai

Bezigheden
Vandaag mijn eerste pilatesles gehad met apparaten en een persoonlijk trainer. Dat was even andere koek. Daar waar je met de groepslessen nog weleens smokkelt of het niet helemaal goed doet, zorgt de pt ervoor dat je nog net even wat verder strecht en buigt. Ik had liever groepslessen gehad voor de sociale contacten maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Ik moest 5000 bath betalen, dat is ongeveer 125 euro, en kreeg geen bonnetje. Dat kwam maandag wel als ik de rest betaalde. Toen kreeg ik meteen visioenen van een dichtgetimmerde school als ik naar een paar dagen zou terugkomen, maar dat is natuurlijk wel erg westers denken. De les wordt zo’n 4 km van huis gegeven en ik ben er alleen naar toe gescooterd.

Eten
Na afloop met Robert daar afgesproken om ergens vegetarisch te gaan lunchen in een tempelcomplex. We durfden eerst niet met 2 motoren naar binnen te rijden, maar iedereen scheurt daar rond. Er is ook vaak veel lawaai uit de omgeving maar dat hindert de geloofsuitoefening niet. Je ziet ook vaak monniken de allernieuwste smartphones uit hun oranje gewaad te voorschijn toveren.
We hebben daar lekker geluncht met bananenbloemsalade (zie foto) en wortelbietensap. Robert waagt zich niet aan dat soort sapjes en dronk verse cocoslimoensap. Overigens drinkt hij meestal Changbier,maar dat leek daar onder zo’n heilige boom niet passend.

De salade mocht dan wel heel gezond zijn, maar ik had na een uurtje al last van mijn ingewanden; dat is nu de derde keer in 2 weken, allemaal niet ernstig maar wel vreemd, want normaal heb ik dat hier niet zo. Robert heeft steeds last van zijn rug, dus mogelijk gaat de leeftijd bij ons een beetje opspelen????

Boeken
Ondertussen lees of luister ik 2 boeken. Vrijheid van Jonathan Franzen, waarover later meer) en Zomerhuis met Zwembad van Herman Koch. Herman Koch leest het zelf voor. Het is een grappig en gruwelijk boek. Het zou prima passen in het thema “wraak” van de leesclub. Hij weet ook haarfijn de pikorde van de medische stand te beschrijven.

Oplossing voor overbodige politieambtenaren na het vormen van de nationale politie.
We gingen van de week een visje scoren op de nightmarket en zagen daar op een kist een gitaarspelende agent in uniform (zie foto). Hij speelde Amerikaanse popsongs en toen hij klaar was kwam er een adjudant helpen om de spullen weer in te laden in de auto. Tijdens zijn concert kon je geld in het bakje doen.

Het vinden van leuke restaurantjes
Doordat er achter de hoofdwegen allemaal steegjes zijn waar vaker niet dan wel de straatnaam of het nummer wordt aangegeven, zoeken we heel wat af en vinden lang niet altijd het tentje, waar we over gelezen of gehoord hadden. Soms biedt de gps van de smartphone uitkomst. Ook komt het voor dat de zaak niet meer bestaat of is verhuisd.

De pensioenleeftijd van olifanten.
We lazen in ‘’the lonely planet’’ dat werkolifanten met 61 jaar met pensioen gaan en dat ze wel 80 kunnen worden. Gemiddeld hebben ze voor $1000 per maand voer nodig, wat overeenkomt met het maandsalaris van de bovenmiddenklasse hier. Het gaat hier om gedomesticeerde olifanten, waarvan er ca. 3500 zijn. Terug in het wild is geen optie omdat dit enorme terreinen vraagt, waar ze zelf hun voedsel kunnen vinden, dus worden ze veelal opgevangen in kampen waar dan weer fondsen voor worden gevonden. Wordt vervolgd